Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Do 1 stycznia 2025 roku podmioty objęte ustawą muszą wdrożyć rozwiązania techniczne i organizacyjne niezbędne do uruchomienia systemu e-Doręczeń – Minister Cyfryzacji wydał stosowny komunikat.
Celem ustawy o doręczeniach elektronicznych jest umożliwienie podmiotom publicznym jak najszerszego świadczenia usług elektronicznych wewnątrz administracji oraz wprowadzenie rozwiązań zapewniających obywatelowi i przedsiębiorcy załatwienie danej sprawy urzędowej na odległość. Na potrzeby realizacji doręczenia elektronicznego zostanie stworzony nowy rejestr publiczny, tzw. baza adresów elektronicznych. Wpis adresu do tej bazy zobowiązuje podmiot publiczny do doręczania pism na ten adres. Uzupełnieniem doręczenia elektronicznego będzie publiczna usługa hybrydowa, świadczona przez operatora wyznaczonego.
W trakcie szkolenia omówimy praktyczne konsekwencje zapisów ustawowych oraz wskażemy jak przygotować urząd do stosowania nowych przepisów.
Szkolenie adresowane jest do osób odpowiadających za przebieg postępowania administracyjnego, za wydawanie decyzji administracyjnych czy też za wznowienie postępowania.
1. Przepisy o doręczeniach elektronicznych:
a. geneza i cel powstania ustawy w nawiązaniu do rozporządzenia eIDAS;
b. zakres podmiotowy i przedmiotowy;
c. definicje najważniejszych pojęć:
i. dokument elektroniczny,
ii. kwalifikowana usługa doręczenia elektronicznego,
iii. publiczna usługa hybrydowa,
iv. publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego;
d. przepisy ogólne;
e. prawa i obowiązku wynikające z ustawy o doręczeniach elektronicznych.
2. Adres do doręczeń i Baza Adresów Elektronicznych:
a. rodzaje usług e-doręczenia rejestrowanego;
b. proces aktywacji skrzynki doręczeń;
c. rola i znaczenie administratora skrzynki doręczeń;
d. pozyskiwanie adresów do doręczeń elektronicznych;
e. dodawanie, zmiana i usuwanie adresu do doręczeń;
f. Baza Adresów Elektronicznych:
i. rola i znaczenie rejestru,
ii. zakres danych i uzyskiwanie dostępu do nich,
iii. okresy przechowywania danych.
3. Świadczenie usług elektronicznego i hybrydowego doręczenia:
a. operator wyznaczony i jego rola w procesie doręczeń;
b. znaczenie dowodów wysłania i otrzymania dla podmiotów publicznych;
c. kwalifikowani dostawcy usług doręczeń;
d. warunki świadczenia usługi doręczenia hybrydowego;
e. wyłączenia od doręczeń elektronicznych i hybrydowych;
f. nadzór Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
4. Otoczenie usługi publicznego doręczenia elektronicznego:
a. odpowiedzialność operatora i postępowanie reklamacyjne:
i. niewykonanie usługi doręczenia,
ii. odszkodowania za niewykonanie usługi doręczenia;
b. systemy informatyczne wspierające świadczenie usług doręczeniowych:
i. współpracujące systemy centralne,
ii. dostosowanie własnych systemów do doręczeń elektronicznych,
iii. standardy wymiany informacji korespondencji elektronicznej;
c. nowa zasada pisemności załatwiania spraw oraz inne zmiany w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego i Ordynacji podatkowej;
d. najważniejsze terminy oraz przepisy przejściowe;
e. opłaty za doręczenia elektroniczne i hybrydowe.
5. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.