Dostępność cyfrowa w mediach społecznościowych – obowiązki podmiotów publicznych na portalach Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube – wytyczne dla redaktorów i koordynatorów

Dostępne terminy

  • Termin 14 styczeń 2025 wtorek godz. 9.00-15.00
  • Miejsce Online
  • Cena 640 zł/os. cena promocyjna do 14.01.2025
    później 740 zł/os.
  • Prowadzący Izabela Mrochen
  • Termin 03 luty 2025 poniedziałek godz. 9.30-15.30
  • Miejsce Warszawa Hotel Mercure Grand
  • Cena 790 zł/os. cena promocyjna do 27.01.2025
    później 890 zł/os.
  • Prowadzący Izabela Mrochen

Opis szkolenia

9 marca 2023 roku Prezydent podpisał ustawę o zmianie ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Art. 6 ustawy o dostępności cyfrowej zobowiązuje podmioty do przygotowania każdej treści umieszczanej na portalach społecznościowych zgodnie z zasadami dostępności.

W trakcie szkolenia szczególna uwaga będzie skierowana na przygotowanie materiałów multimedialnych. Materiały przedstawione w trakcie szkolenia pozwolą na pogrupowanie w logiczną całość udostępniania plakatów, infografik i innych materiałów cyfrowych, w taki sposób aby podmiot spełnił wymagania standardów dostępności cyfrowej. W ramach przybliżania tematyki dobrych praktyk omówione zostaną zasady poprawnego stosowania popularnych emotikonów oraz dodawanie słów lub zwrotów poprzedzonych #.

Szkolenie skierowane jest do redaktorów, koordynatorów ds. dostępności oraz wszystkich pracowników administracji publicznej, którzy odpowiadają za przygotowanie dokumentów w formie cyfrowej oraz treści na stronach www a szczególnie na portalach społecznościowych.

Program szkolenia

1. Standardy dostępności:
a. Standard EN 301 549;
b. Dyrektywa 2016/2102;
c. Standard WCAG 2.1;
d. Nowelizacja ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych z 9 marca 2023 r.;
e. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z 19 lipca 2019 r.

2. Bariery dla użytkowników portali społecznościowych:
a. brak tekstów alternatywnych;
b. teksty umieszczane w obrazie;
c. brak napisów w filmach;
d. niepoprawnie umieszczony tłumacz języka migowego;
e. brak transkrypcji do filmów;
f. brak informacji przygotowanej zgodnie z wymaganiami standardu prostego języka.

3. Zasady tworzenia tekstu alternatywnego:
a. funkcje elementów graficznych tj. zdjęcia, grafiki, diagramy, ikony, piktogramy, infografiki itp.;
b. kontekst dla elementów graficznych;
c. długość opisu (zalecana liczba znaków);
d. zasady dodawania tekstu alternatywnego zgodnie ze strategią An Alt Decision Tree;
e. korzystanie z czytnika ekranu;
f. przykłady poprawnego przygotowania materiałów na portalach społecznościowych.

4. Dodawanie tekstu alternatywnego na portalach społecznościowych:
a. Facebook;
b. Twitter;
c. LinkedIn;
d. Instragram;
e. przykłady dobrych praktyk.

5. Dostępne multimedia:
a. wymagania zawarte w Art.6 ustawy o dostępności cyfrowej;
b. zasady tworzenia napisów;
c. napisy otwarte i zamknięte na przykładzie portalu You Tube;
d. poprawny kontrast tekstu do tła;
e. poprawny dobór czcionki w napisach.

6. Emoji i hashtagi – dobre i złe praktyki:
a. zasady poprawnego stosowania emoji;
b. emoji a kodowanie Unicode;
c. emoji a czytnik ekranu;
d. zasady dodawania hashtaga (CamelCase).

7. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.