Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Zapewnienie dostępności cyfrowej treści multimedialnych to obecnie jedno z kluczowych wyzwań stojących przed redaktorami i koordynatorami w administracji publicznej. W dobie intensywnej komunikacji wizualnej oraz publikacji materiałów wideo w mediach społecznościowych konieczność dostosowania ich do potrzeb wszystkich użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami, wynika nie tylko z obowiązujących przepisów, ale również ze społecznej odpowiedzialności instytucji publicznych. Znajomość zasad dostępności staje się niezbędnym elementem codziennej pracy osób odpowiedzialnych za publikacje cyfrowe. Szkolenie dostarcza praktycznej wiedzy, która pomaga nie tylko w spełnieniu wymagań prawnych, ale także w tworzeniu bardziej inkluzywnej i zrozumiałej komunikacji.
W trakcie szkolenia omówimy m.in., w jaki sposób zapewnić dostępność elementów multimedialnych – takich jak filmy, plakaty, afisze czy elementy interaktywne – publikowanych na stronach jednostek publicznych. Przedstawimy także sposoby oferowania alternatywnych form przekazu, np. transkrypcji, deskrypcji, audiodeskrypcji oraz napisów. Ponadto poruszymy zagadnienia związane z przygotowaniem tekstów zgodnie z wymogami języka prostego.
Szkolenie skierowane jest do koordynatorów dostępności, pracowników odpowiedzialnych za reklamę i marketing oraz przedstawicieli administracji publicznej, którzy zajmują się tworzeniem treści multimedialnych.
1. Wprowadzenie do standardów z zakresu dostępności cyfrowej:
a. Europejski Akt o Dostępności (European Accessibility Act);
b. Norma unijna EN 301 549;
c. Dyrektywa UE 2016/2102;
d. Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych z 4 kwietnia 2019 r. (nowelizacja z 9 marca 2023 r.);
e. Standard WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines);
f. Ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z 19 lipca 2019 r. (Art.6).
2. Wprowadzenie podstawowych pojęć:
a. dostępność produktów multimedialnych (zasady, wytyczne i Kryteria Sukcesu WCAG 2.1);
b. napisy otwarte i zamknięte;
c. napisy do filmów;
d. transkrypcja i deskrypcja;
e. audiodeskrypcja.
3. Zdefiniowanie potrzeb odbiorców treści multimedialnej:
a. osoby niedowidzące;
b. osoby słabowidzące;
c. osoby niewidome;
d. osoby niedosłyszące;
e. osoby słabosłyszące;
f. osoby głuche;
g. osoby 65+.
4. Kluczowe zasady tworzenia napisów:
a. 5 zasad tworzenia napisów do filmu;
b. napisy otwarte i napisy zamknięte;
c. napisy dialogowe i napisy dla osób niedosłyszących.
5. Podstawowe zasady formatowania napisów do filmu:
a. sposób formatowania napisów;
b. typografia;
c. współczynnik kontrastu a personalizacja napisów;
d. popularne narzędzia do tworzenia napisów.
6. Strategie i techniki tworzenia transkrypcji:
a. alternatywa dla mediów (audio i wideo);
b. filmy animowane, dokumentalne, fabularne, itp.;
c. przykłady dobrych praktyk w tworzeniu alternatywy dla infografiki.
7. Kompozycja tekstu:
a. upraszczanie tekstu zgodnie ze standardem języka prostego (plain language);
b. czytelność i zrozumiałość tekstu;
c. popularne narzędzia do sprawdzania i oceny poziomu trudności tekstu.
8. Wprowadzenie do audiodeskrypcji:
a. podstawowe definicje;
b. techniki i strategie tworzenia audiodeskrypcji (przygotowanie skryptu);
c. przykłady tworzenia audiodeskrypcji w różnych produkcjach audiowizualnych;
d. zasady tworzenia audiodeskrypcji rozszerzonej.
9. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.