Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
9 marca 2023 roku Prezydent podpisał ustawę o zmianie ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Art. 6 ustawy o dostępności cyfrowej zobowiązuje podmioty do przygotowania każdej treści umieszczanej na portalach społecznościowych zgodnie z zasadami dostępności.
W trakcie szkolenia szczególna uwaga będzie skierowana na przygotowanie materiałów multimedialnych. Materiały przedstawione w trakcie szkolenia pozwolą na pogrupowanie w logiczną całość udostępniania plakatów, infografik i innych materiałów cyfrowych, w taki sposób aby podmiot spełnił wymagania standardów dostępności cyfrowej. W ramach przybliżania tematyki dobrych praktyk omówione zostaną zasady poprawnego stosowania popularnych emotikonów oraz dodawanie słów lub zwrotów poprzedzonych #.
Szkolenie skierowane jest do redaktorów, koordynatorów ds. dostępności oraz wszystkich pracowników administracji publicznej, którzy odpowiadają za przygotowanie dokumentów w formie cyfrowej oraz treści na stronach www a szczególnie na portalach społecznościowych.
1. Standardy dostępności:
a. Standard EN 301 549;
b. Dyrektywa 2016/2102;
c. Standard WCAG 2.1;
d. Nowelizacja ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych z 9 marca 2023 r.;
e. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z 19 lipca 2019 r.
2. Bariery dla użytkowników portali społecznościowych:
a. brak tekstów alternatywnych;
b. teksty umieszczane w obrazie;
c. brak napisów w filmach;
d. niepoprawnie umieszczony tłumacz języka migowego;
e. brak transkrypcji do filmów;
f. brak informacji przygotowanej zgodnie z wymaganiami standardu prostego języka.
3. Zasady tworzenia tekstu alternatywnego:
a. funkcje elementów graficznych tj. zdjęcia, grafiki, diagramy, ikony, piktogramy, infografiki itp.;
b. kontekst dla elementów graficznych;
c. długość opisu (zalecana liczba znaków);
d. zasady dodawania tekstu alternatywnego zgodnie ze strategią An Alt Decision Tree;
e. korzystanie z czytnika ekranu;
f. przykłady poprawnego przygotowania materiałów na portalach społecznościowych.
4. Dodawanie tekstu alternatywnego na portalach społecznościowych:
a. Facebook;
b. Twitter;
c. LinkedIn;
d. Instragram;
e. przykłady dobrych praktyk.
5. Dostępne multimedia:
a. wymagania zawarte w Art.6 ustawy o dostępności cyfrowej;
b. zasady tworzenia napisów;
c. napisy otwarte i zamknięte na przykładzie portalu You Tube;
d. poprawny kontrast tekstu do tła;
e. poprawny dobór czcionki w napisach.
6. Emoji i hashtagi – dobre i złe praktyki:
a. zasady poprawnego stosowania emoji;
b. emoji a kodowanie Unicode;
c. emoji a czytnik ekranu;
d. zasady dodawania hashtaga (CamelCase).
7. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.