Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
17 kwietnia 2023 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Ustawa nakłada na podmioty publiczne wiele nowych obowiązków w zakresie dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych. Obowiązki te opierają się na stosowanym w Europie standardzie „Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.0)”, który zyskał status międzynarodowej normy ISO/IEC 40500:2012.
Druga ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami nakłada obowiązek przygotowania informacji na temat działalności i misji podmiotu w postaci: elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania.
W trakcie szkolenia omówimy m.in. w jaki sposób zapewnić dostępność elementów multimedialnych, np. filmów, plakatów, afiszy i elementów interaktywnych, które znajdują się na stronach jednostek publicznych oraz w jaki sposób zapewnić alternatywę dla elementów multimedialnych w formie transkrypcji, deskrypcji, audiodeskrypcji oraz napisów. Ponadto zostaną omówione sposoby przygotowania tekstów zgodnie z wymogami języka prostego.
Szkolenie skierowane jest do koordynatorów dostępności, pracowników odpowiedzialnych za reklamę i marketing, pracowników administracji publicznej, którzy odpowiadają za przygotowanie elementów multimedialnych.
1. Wprowadzenie do standardów z zakresu dostępności cyfrowej:
a. Europejski Akt o Dostępności (European Accessibility Act);
b. Norma unijna EN 301 549;
c. Dyrektywa UE 2016/2102;
d. Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych z 4 kwietnia 2019 r. (nowelizacja z 9 marca 2023 r.);
e. Standard WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines);
f. Ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z 19 lipca 2019 r. (Art.6).
2. Wprowadzenie podstawowych pojęć:
a. dostępność produktów multimedialnych (zasady, wytyczne i Kryteria Sukcesu WCAG 2.1);
b. napisy otwarte i zamknięte;
c. napisy do filmów;
d. transkrypcja i deskrypcja;
e. audiodeskrypcja.
3. Zdefiniowanie potrzeb odbiorców treści multimedialnej:
a. osoby niedowidzące;
b. osoby słabowidzące;
c. osoby niewidome;
d. osoby niedosłyszące;
e. osoby słabosłyszące;
f. osoby głuche;
g. osoby 65+.
4. Kluczowe zasady tworzenia napisów:
a. 5 zasad tworzenia napisów do filmu;
b. napisy otwarte i napisy zamknięte;
c. napisy dialogowe i napisy dla osób niedosłyszących.
5. Podstawowe zasady formatowania napisów do filmu:
a. sposób formatowania napisów;
b. typografia;
c. współczynnik kontrastu a personalizacja napisów;
d. popularne narzędzia do tworzenia napisów.
6. Strategie i techniki tworzenia transkrypcji:
a. alternatywa dla mediów (audio i wideo);
b. filmy animowane, dokumentalne, fabularne, itp.;
c. przykłady dobrych praktyk w tworzeniu alternatywy dla infografiki.
7. Kompozycja tekstu:
a. upraszczanie tekstu zgodnie ze standardem języka prostego (plain language);
b. czytelność i zrozumiałość tekstu;
c. popularne narzędzia do sprawdzania i oceny poziomu trudności tekstu.
8. Wprowadzenie do audiodeskrypcji:
a. podstawowe definicje;
b. techniki i strategie tworzenia audiodeskrypcji (przygotowanie skryptu);
c. przykłady tworzenia audiodeskrypcji w różnych produkcjach audiowizualnych;
d. zasady tworzenia audiodeskrypcji rozszerzonej.
9. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.