Samodzielne badanie dostępności stron internetowych po zmianie przepisów – niezbędnik dla redaktorów i koordynatorów w administracji publicznej

Dostępne terminy

  • Termin 17 wrzesień 2024 wtorek godz. 9.00-15.00
  • Miejsce Online
  • Cena 640 zł/os. cena promocyjna do 12.09.2024
    później 740 zł/os.
  • Prowadzący Izabela Mrochen

Opis szkolenia

9 marca 2023 roku Prezydent podpisał ustawę o zmianie ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Wprowadziła ona zmiany w deklaracji dostępności.

Przygotowując treść deklaracji dostępności oraz raportu niejednokrotnie urzędnicy zetknęli się z wieloma sytuacjami związanymi z problematyką samodzielnego zbadania poziomu dostępności cyfrowej stron internetowych.

Udział w szkoleniu pozwoli na usystematyzowanie wiedzy redaktorom i koordynatorom, którzy zapoznają się z programami i aplikacjami wspomagającymi badanie poziomu dostępności cyfrowej. Program szkolenia obejmuje sprawdzenie poprawności przygotowania treści tekstowych, poszczególnych sekcji, logicznej nawigacji na stronach internetowych, analizę kodu źródłowego, sprawdzenie poprawności współczynnika kontrastu, języka strony i języka części, poprawność przygotowania tabel, teksty alternatywne, przygotowanie formularzy i wielu innych.

Szkolenie skierowane jest do koordynatorów ds. dostępności oraz wszystkich pracowników administracji publicznej, którzy odpowiadają za przygotowanie dostępnych treści cyfrowych na stronach www oraz dokumentów w formie cyfrowej.

Program szkolenia

1. Standardy dostępności:
a. Standard EN 301 549;
b. Dyrektywa 2016/2102;
c. Standard WCAG 2.1;
d. propozycja standardu WCAG w wersji 2.2;
e. Nowelizacja ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych z 4 kwietnia 2019 r.;
f. procedura Easy Checks.

2. Bariery dla użytkowników treści cyfrowych:
a. niedostępne treści tekstowe (osoby słabowidzące i niedowidzące);
b. brak czytelności i zrozumiałości (osoby starsze oraz osoby z problemami poznawczymi);
c. bariery w funkcjonalności (osoby korzystające z klawiatury oraz technologii asystujących);
d. niedostępne elementy multimedialne (osoby słabowidzące, niedowidzące, niewidome, głuche, niedosłyszące, głuchoniewidome);
e. bariery w dostępnie do materiałów edukacyjnych (osoby z dysleksją).

3. Metody i strategie badania dostępności cyfrowej:
a. wybór kluczowych podstron;
b. wytypowanie kluczowych elementów na podstronach;
c. omówienie kryteriów sukcesu WCAG na poziomie A i AA;
d. praktyczne przykłady zastosowania dobrych praktyk;
e. techniki doradcze i techniki uzupełniające proponowane.

4. Narzędzia do walidacji automatycznej:
a. zestaw aplikacji wykorzystywanych do badania poziomu dostępności cyfrowej stron internetowych;
b. interpretacja wyników badania;
c. opracowanie raportu badania dostępności cyfrowej wybranych stron internetowych.

5. Dobre praktyki wykorzystane w badaniu dostępności cyfrowej:
a. materiały wprowadzające do zasad, wytycznych i kryteriów sukcesu WCAG;
b. zalecane przez konsorcjum W3C podręczniki interaktywne;
c. przykładowe listy kontrolne wykorzystane w badaniu dostępności stron internetowych.

6. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.