Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
9 marca 2023 roku Prezydent podpisał ustawę o zmianie ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Wprowadziła ona zmiany w deklaracji dostępności.
Przygotowując treść deklaracji dostępności oraz raportu niejednokrotnie urzędnicy zetknęli się z wieloma sytuacjami związanymi z problematyką samodzielnego zbadania poziomu dostępności cyfrowej stron internetowych.
Udział w szkoleniu pozwoli na usystematyzowanie wiedzy redaktorom i koordynatorom, którzy zapoznają się z programami i aplikacjami wspomagającymi badanie poziomu dostępności cyfrowej. Program szkolenia obejmuje sprawdzenie poprawności przygotowania treści tekstowych, poszczególnych sekcji, logicznej nawigacji na stronach internetowych, analizę kodu źródłowego, sprawdzenie poprawności współczynnika kontrastu, języka strony i języka części, poprawność przygotowania tabel, teksty alternatywne, przygotowanie formularzy i wielu innych.
Szkolenie skierowane jest do koordynatorów ds. dostępności oraz wszystkich pracowników administracji publicznej, którzy odpowiadają za przygotowanie dostępnych treści cyfrowych na stronach www oraz dokumentów w formie cyfrowej.
1. Standardy dostępności:
a. Standard EN 301 549;
b. Dyrektywa 2016/2102;
c. Standard WCAG 2.1;
d. propozycja standardu WCAG w wersji 2.2;
e. Nowelizacja ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych z 4 kwietnia 2019 r.;
f. procedura Easy Checks.
2. Bariery dla użytkowników treści cyfrowych:
a. niedostępne treści tekstowe (osoby słabowidzące i niedowidzące);
b. brak czytelności i zrozumiałości (osoby starsze oraz osoby z problemami poznawczymi);
c. bariery w funkcjonalności (osoby korzystające z klawiatury oraz technologii asystujących);
d. niedostępne elementy multimedialne (osoby słabowidzące, niedowidzące, niewidome, głuche, niedosłyszące, głuchoniewidome);
e. bariery w dostępnie do materiałów edukacyjnych (osoby z dysleksją).
3. Metody i strategie badania dostępności cyfrowej:
a. wybór kluczowych podstron;
b. wytypowanie kluczowych elementów na podstronach;
c. omówienie kryteriów sukcesu WCAG na poziomie A i AA;
d. praktyczne przykłady zastosowania dobrych praktyk;
e. techniki doradcze i techniki uzupełniające proponowane.
4. Narzędzia do walidacji automatycznej:
a. zestaw aplikacji wykorzystywanych do badania poziomu dostępności cyfrowej stron internetowych;
b. interpretacja wyników badania;
c. opracowanie raportu badania dostępności cyfrowej wybranych stron internetowych.
5. Dobre praktyki wykorzystane w badaniu dostępności cyfrowej:
a. materiały wprowadzające do zasad, wytycznych i kryteriów sukcesu WCAG;
b. zalecane przez konsorcjum W3C podręczniki interaktywne;
c. przykładowe listy kontrolne wykorzystane w badaniu dostępności stron internetowych.
6. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.